Aktuellt | Artiklar

December är en prövning för de flesta. Många av oss har fler saker på schemat än vi mäktar med och kanske är vi alla lite extra trötta av mörkret. Det är en tid när allt ska hinnas med. Jobbprojekt ska tas i mål, bokslut över året ska göras, julfester ska arrangeras, barnens avslutningar ska bevittnas och julklappar inhandlas. Tempot brukar vara mycket högt.

Det spontana receptet för många chefer när vi blir stressade är att dra ner på återhämtningen och istället trycka in ännu mer i en redan späckad kalender. Antagligen för att vi tar ansvar och vill prestera på topp och glömmer bort vikten av att vara närvarande och lyssna på kroppens signaler. Många av oss väntar på att vi ska känna oss fysiskt trötta innan vi unnar oss pauser. Men det är inte alltid vi känner oss fysiskt trötta när hjärnan går på högvarv och blockerar behovet av vila. Tröttheten tar sig istället uttryck genom brist på fokus, mindre smickrande beteenden eller sömnsvårigheter.

Men snart stundar en av årets största högtider när många får fira lediga dagar med familj, släkt och vänner. Jag hoppas innerligt att ni kommer att kunna använda den till reflektion, vila och lek.

Försök göra sådant som upplevs som kravlöst, dra ned på all tidspassning och alla måsten. Skapa små oaser under ledigheten för att ladda batterierna och se till att mitt i samvaron även skapa tid för ensamhet och reflektion. Reflektion är en fantastiskt gåva som vi alla har tillgång till, men som vi ofta väljer bort på grund av tidsbrist och brist på tålamod. Om vi förstod att det är reflektionen som ger oss ökad självinsikt, gör oss smartare och mer kreativa skulle vår prioritering sannolikt se annorlunda ut.

Vila och uppladdning är olika för oss alla.  Vad du än föredrar; passa på, njut och var närvarande i stunden, ta tillvara på mötesfria dagar – och inte minst vårda sömnen. ”Sömn är underskattat i västvärlden. Unga sover en timme kortare idag än bara för tio år sen. Vi ska inte gå vara exekutiva hela tiden, vi är inte gjorda för det”, enligt överläkaren i psykiatri Anders Hansen (som för övrigt är Vinterpratare i P1 den 30 december). För dig som tycker om att läsa och är intresserad av hälsa, framtid och inre hållbarhet vill vi tipsa om tre böcker på temat: Brené Browns Dare to lead, Rangan Chatterjees Hälsobalansen och Max Tegmarks Liv 3.0.

Att utnyttja möjligheterna till återhämtning är avgörande för att vi ska kunna vara hållbara människor och ledare över tid. Och för att fortsätta kunna agera förebilder för medarbetare i organisationen när arbetet väl börjar igen.

God Jul och ett fantastiskt Gott Nytt År!