Artiklar

För att möta de ökande kraven som ställs på oss i ”dygnet-runt-samhället” har det blivit allt svårare att göra en sak i taget och sätta gränser. Multitasking har blivit en självklarhet och vi känner oss effektiva när vi kan svara på mail samtidigt som vi sitter i ett möte eller är på barnens träning. Tyvärr är det så att när du gör fler saker samtidigt sänks din produktivitet, din kreativitet och förmågan att fatta kloka beslut.

Några till synes ganska enkla tips handlar om att strukturera dagen och minimera distraktioner:

  • Avsluta arbetsdagen med att strukturera upp din morgondag. Prioritera i viktigt och brådskande (och lägg alltid på 50 % på din beräknade tidsåtgång).
  • Läs mail på bestämda tider och stäng ned funktionen där mail poppar upp.
  • Gå undan när du behöver koncentrera dig (det tar ca 15 min för hjärnan att komma tillbaka till full koncentration när du blir avbruten).
  • Boka in luckor i kalendern. Det kommer alltid oförutsedda händelser.
  • Boka inte längre möten än 45 min. Det är ungefär så länge vår hjärna klarar att hålla full koncentration. Bonus: du får 15 min omställningstid till nästa möte…
  • Rör på dig! Ta en promenad på lunchen och få en mental paus. Frisk luft gör underverk för energin och kreativiteten.
  • Vid perioder av ökade krav blir det extra viktigt med påfyllnad av energi. Ställ inte in promenaden, träningspasset eller middagen med vänner.